Πέμπτη 29 Μαρτίου 2018

Σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή και την αγορά, ΤΩΡΑ


Tου Λουκά Αν Καράντζαλη*

Όταν η χώρα μας  κατατάσσεται στην 87 θέση στην παγκόσμια κατάταξη ανταγωνιστικότητας , διολισθαίνοντας μια θέση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και έξι (6)  θέσεις σε σχέση με την προ-προηγούμενη χρονιά (81η θέση), ουραγοί όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στα Βαλκάνια, τότε γίνεται απόλυτα σαφές σε όλους ότι  πρέπει να γίνουν πολλά και σε πολλούς τομείς για να αναστραφεί αυτή η πτωτική πορεία της χώρας μας.
Μελετώντας την επιμέρους ανάλυση των τομέων, που συνθέτουν την κατάταξη ανταγωνιστικότητας (δες στο τέλος του κειμένου) , βλέπουμε ότι ενώ τα πάμε καλά ως χώρα στους τομείς της εκπαίδευσης, 48η  θέση στη βασική εκπαίδευση και 44η θέση στην ανώτερη-ανώτατη εκπαίδευση, καθώς  και στις υποδομές (38η θέση) , υστερούμε ιδιαίτερα στην αγορά εργασίας (110η θέση), στην αγορά προιόντων (93η θέση),  στην επιχειρηματική εξέλιξη (73η) και καινοτομία(75η) και βέβαια στους θεσμούς (87η) και το μακροοικονομικό περιβάλλον (117η).  Από αυτά τα στοιχεία εξάγεται αβίαστα το συμπέρασμα, αυτό που πολλά χρόνια λέγεται από πάρα πολλούς , ότι στην χώρας μας δεν υπάρχει σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας, ούτε ότι υπάρχει το κατάλληλο επιχειρηματικό κλίμα και κουλτούρα.
Απαιτείται λοιπόν άμεσα ένα εθνικό σχέδιο σε αυτή την κατεύθυνση, χωρίς ιδεολογικές αγκυλώσεις και παρωχημένες αντιλήψεις, όταν όλοι πλέον συμφωνούν ότι ο πλούτος παράγεται μέσω της επιχειρηματικότητας. Σε αυτή την κατεύθυνση έρχεται μια πολύ ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, ο διαγωνισμός «Central Hackathon» που θα πραγματοποιηθεί στις 11,12 και 13 Μαΐου 2018, για την ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας και την καλλιέργεια επιχειρηματικής κουλτούρας.
Η περιφέρειά μας έχει τεράστιο δυναμικό, αναξιοποίητο, που  επιζητά τέτοιες πρωτοβουλίες για να αναδείξουν το ταλέντο τους. Θα ήθελα ως παράδειγμα να φέρω (αναδημοσιεύσω από το protothema.gr - https://www.protothema.gr/greece/article/673803/ta-sholeia-tis-perifereias-elampsan-ston-mathitiko-diagonismo-epiheirimatikotitas/ )  τον περσινό διαγωνισμό  Young Business Talents 2016-17 (Επιχειρηματικό Διαγωνισμό με Προσομοιωτή, του μεγαλύτερου Διεθνούς Προγράμματος Διοίκησης και Επιχειρηματικότητας για μαθητές Λυκείου), όπου οι μαθητές των περιφερειακών σχολείων κυριάρχησαν και την δεύτερη θέση κατέλαβε ένα μικρό σχολείο της Βοιωτίας, οι Λυκειακές Τάξεις Αγίου Γεωργίου Λιβαδειάς.

ü  Αναδημοσίευση από το ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ 25/04/2017
Τα σχολεία της περιφέρειας κυριάρχησαν στην κορυφαία πεντάδα - Οι νικητές επιλέχθηκαν με βάση την κερδοφορία των εικονικών επιχειρήσεών τους σε ένα πρόγραμμα προσομοίωσης της αγοράς
Τη συναρπαστική εμπειρία του Εθνικού Τελικού του Επιχειρηματικού Διαγωνισμού με Προσομοιωτή, Young Business Talents 2016-17 (του μεγαλύτερου Διεθνούς Προγράμματος Διοίκησης και Επιχειρηματικότητας για μαθητές Λυκείου) έζησαν το περασμένο Σάββατο 300 μαθητές από όλη την Ελλάδα, οι οποίοι βρέθηκαν στο  Pierce – Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος για να δουν τους κόπους των τελευταίων 4 μηνών να ανταμείβονται.

Την πρώτη θέση στην κορυφαία πεντάδα, κατέλαβε - για δεύτερη συνεχή χρονιά - το 2ο Γενικό Λύκειο Γιαννιτσών με την ομάδα “Κεραυνοί” και ακολούθησαν στη 2η θέση η ομάδα “Economy” από τις Λυκειακές Τάξεις Αγίου Γεωργίου Βοιωτίας, στην 3η θέση, η ομάδα “Trush” από το Πειραματικό ΓΕΛ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στην 4η θέση η ομάδα “ΝOE” από το Πειραματικό Λύκειο Αγίων Αναργύρων Αττικής, και την 5η θέση η ομάδα “Oldschool” από το 3ο ΓΕΛ Ευόσμου Θεσσαλονίκης.

Οι μαθητές, βίωσαν την τελική αναμέτρηση και επιβράβευση του επιχειρηματικού ταλέντου τους, μετά από προσπάθειες που κατέβαλαν διαδικτυακά με τις ομάδες τους επί 4 μήνες, διανύοντας συνολικά 14 εικονικά επιχειρηματικά έτη, συμπεριλαμβανομένων των 2 τελευταίων επιχειρηματικών σχεδίων που κατέθεσαν στον Τελικό, σε μια πιστή αναπαράσταση μιας αγοράς σε ανταγωνισμό. 

ü  Οι συνιστώσες που συνθέτουν την αξιολόγηση ανταγωνιστικότητας του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, σύμφωνα με την έκθεση Global Competitiveness Report  2017–2018.
  • Σε ό,τι αφορά τους θεσμούς καταλαμβάνουμε ως Ελλάδα την 87η θέση.
  • Στις υποδομές βρισκόμαστε στην 38η θέση.
  • Στο μακροοικονομικό περιβάλλον στην 117η θέση.
  • Στην υγεία και τη βασική εκπαίδευση στη 48η θέση.
  • Στην ανώτερη εκπαίδευση και στην επαγγελματική κατάρτιση στην 44η θέση.
  • Με βάση την αποδοτικότητα της αγοράς προϊόντων στην 93η θέση.
  • Με βάση την αποδοτικότητα της αγοράς εργασίας στην 110η θέση.
  • Στην ανάπτυξη των χρηματοοικονομικών αγορών στην 133η θέση.
  • Στην τεχνολογική ετοιμότητα στην 50ή θέση.
  • Με βάση το μέγεθος αγοράς στην 58η θέση.
  • Στην επιχειρηματική εξέλιξη στην 73η θέση.
  • Στην καινοτομία στην 75η θέση.

* O Λουκάς Αν Καράντζαλης είναι Οικονομολόγος Msc  Βιώσιμης Ανάπτυξης και Περιβαλλοντικής Διακυβέρνησης και εξειδίκευση σε θέματα Τοπικής Ανάπτυξης, Αυτοδιοίκησης και Επιχειρηματικότητας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: